Hiška uǝd Ljenčkice

SLO —

Najstarejša kraška hiša v Trebčah 

Hiša se nahaja v starem delu vasi, blizu glavnega trga, na hišni številki 107. Je ena izmed najstarejših hiš v Trebčah. Na katastrskih mapah iz leta 1830 je označena kot enocelična pritlična hiša s pravokotnim tlorisom.

Stavba je zgrajena iz apnenčastega in lapornatega kamna. Predelna stena (paret) je bila spletena iz leskovih šib in prekrita z mivko ter apnom. Ognjišče je blo tlakovano s kamnitimi ploščami (škrlami), kuhinja (hiša) z ilovico (ilo) in soba (kambra) z deskami. Obnovljeni ognjiščni prostor (kur) je pokrit s kamnitimi ploščami, ostali del pa je prekrit z ročno izdelanimi korci. Ima privzdignjeno ognjišče z velikim dimnikom. Ob njem stoji zanimiva krušna peč, ki nima dimnika, ker je dim uhajal skozi trikotno odprtino. Okna so majhna, imajo kamnit ovir (jerte) in križna železa (križe). Vrata so lesena in imajo kamnit ovir. 

V tej hiši je v prejšnjem stoletju živela družina Kralj. Helena Štok, po domače Ljenčkica (1861-1926) in njen mož Gregor (1851-1915) sta imela šest otrok: Justa, Ivan Marija (Miče), Jožef, Roža, Štefan in Matija (Matiče). Družina je bila revna. Imeli so malo zemlje in nekaj kokoši. Zadnja lastnika sta se izselila in hiša je bila dolga leta opuščena. 

Slovensko kulturno društvo Primorec je leta 1993 odkupilo to stavbo z namenom, da jo prenovi in v njej razstavi stare kraške predmete in orodja. Dela so se začela oktobra leta 1999. Od oktobra 2001 je Hiška uǝd Ljenčkice etnografski muzej, v njem pa SKD Primorec organizira razne razstave in manjše prireditve. 

Vabimo vas na ogled, ker je edina enocelična hiša na Krasu.

ITA —

La casa carsica più antica di Trebiciano

La casa si trova a Trebiciano, nella parte più antica del villaggio, vicino alla piazza principale, al numero 107. È una delle più antiche case di Trebiciano. È registrata nelle mappe catastali dell’anno 1830 come casa unicellulare si piano unico a pianta rettangolare.

È costruita di calcare e marna. La parete divisoria era costruita di bacchette di nocciolo e coperta di sabbia e calce. Il pavimento attorno il focolare era coperto con lastre di pietra, la cucina con l’argilla e la stanza con il tavolato in legno. La parte sporgente corrisponde al luogo di cottura e ha una copertura di scaglie di pietra. Il resto dell’abitazione ha il tetto di tegole fatte a mano. 

La casa ha un grande camino e il focolare, dove si trova un interessante forno per il pane. Il forno è senza camino e il fimo usciva da un’apertura triangolare. Le finestre sono piccole ed hanno una cornice di pietra e le sbarre di ferro messe a croce. La porta è di legno ed è contornata da una cornice di pietra.

In questa casa, nel secolo scorso, viveva la famiglia Kralj. Helena Štok, detta Ljenčkica (1861-1926), e suo marito Gregor (1851-1915) avevano sei figli: Justa, Ivan Marija (Miče), Jožef, Roža, Štefan e Matija (Matiče). Era una famiglia povera. Avevano poca terra e qualche gallina. Gli ultimi proprietari sono emigrati e la casa fu per molti anni abbandonata.

L’associazione culturale slovena Primorec di Trebiciano ha acquistato questo edificio nel 1993 con l’intenzione di esporvi antichi oggetti e utensili del luogo. I lavori sono iniziati nell’ottobre del 1999. La casa di Ljenčkica è oggi un museo etnografico nel quale si svolgono anche varie mostre ed eventi minoti organizzati dall’associazione Primorec. 

Vi invitiamo a visitarla, perché è l’unica casa monocellulare del Carso.

KONTAKT

CONTATTI




SLOVENSKO KULTURNO DRUŠTVO PRIMOREC (ASSOCIAZIONE CULTURALE)

Trebče / Trebiciano 25 - 34149 Trst / Trieste (TS)

skdprimorec@yahoo.it

C. F.: 90003770329

P. IVA: 00570690321